Towards a Broader Understanding of Sustainable Consumption: Applying Psychological Insights for Evidence-Based Interventions

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https://doi.org/10.48693/488
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dc.contributor.advisorProf. Dr. Karsten Müllerger
dc.creatorBetzler, Shirin-
dc.date.accessioned2024-02-14T07:38:07Z-
dc.date.available2024-02-14T07:38:07Z-
dc.date.issued2024-02-14T07:38:08Z-
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.48693/488-
dc.identifier.urihttps://osnadocs.ub.uni-osnabrueck.de/handle/ds-2024021410635-
dc.description.abstractTo solve the global crises related to climate change, joint global efforts of multiple stakeholders, including politics, the private sector, and individuals, are needed. On an individual level, current unsustainable consumption patterns have been linked to a myriad of environmental and social sustainability challenges, making the consumer a key actor in the sustainability transition. Thus, it is important to understand what drives individuals to act sustainably and how these drivers can be targeted to promote sustainable consumption. The present research aims to address this need by identifying key influences on sustainable consumption in different domains and proposes an evidence-based educational intervention to promote sustainable consumption. Three different papers, encompassing five studies using correlational survey, experimental and longitudinal methods, are included. First, psychological determinants from different research streams are integrated as predictors of sustainable consumption. Paper 1 finds knowledge-based, value-based, emotional and rational determinants to be generally predictive for sustainable consumption behavior of mobile phones, food, and fashion, with product-specific patterns emerging. Second, emotional processes are further examined as external antecedents of selected knowledge-based and rational determinants. Specifically, results of paper 2 highlight the importance of negative emotion-evoking photographic material in combination with a text appeal to raise problem awareness for the sustainability challenges of mobile phone consumption. Third, insights are applied in an educational intervention and evaluated in a field experiment in a school. Paper 3 indicates the long-term effectiveness of an experiential training intervention on knowledge-based, emotional, rational, and behavioral sustainable consumption outcomes. Overall, the appended studies contribute to identifying effective leverage points to promote sustainable consumption. This offers valuable scientific insights for designing evidence-based interventions, such as in education or marketing, and will be of significant interest to both researchers and policymakers.eng
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Germany*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/de/*
dc.subjectsustainable consumptioneng
dc.subjectpsychological determinantseng
dc.subjectemotion-evoking photographic materialeng
dc.subjectevidence-based interventioneng
dc.subject.ddc150 - Psychologieger
dc.titleTowards a Broader Understanding of Sustainable Consumption: Applying Psychological Insights for Evidence-Based Interventionseng
dc.typeDissertation oder Habilitation [doctoralThesis]-
thesis.locationOsnabrück-
thesis.institutionUniversität-
thesis.typeDissertation [thesis.doctoral]-
thesis.date2024-01-26-
orcid.creatorhttps://orcid.org/0000-0002-4238-9590-
dc.contributor.refereeProf. Dr. Maarten van Zalkger
ddb.annotationDie Lösung der mit dem Klimawandel in Verbindung stehenden globalen Krisen erfordert eine gemeinsame globale Anstrengung verschiedener Akteur:innen, darunter politische Entscheidungsträger:innen, die Privatwirtschaft und Individuen. Derzeitige nicht-nachhaltige Konsummuster auf individueller Ebene sind mit vielfältigen ökologischen und sozialen Nachhaltigkeitsproblematiken verbunden. Konsument:innen nehmen daher eine Schlüsselrolle in der Nachhaltigkeitstransformation ein. Deshalb ist es wichtig zu verstehen, was Individuen zu nachhaltigem Handeln veranlasst und wie diese Faktoren zur Förderung eines nachhaltigen Konsums adressiert werden können. Vor diesem Hintergrund berücksichtigt die vorliegende Dissertation verschiedene Einflussfaktoren auf nachhaltigen Konsum in verschiedenen Konsumbereichen und nutzt diese Kenntnisse als Grundlage für eine evidenzbasierte Intervention zur Förderung nachhaltigen Konsums. Es werden drei verschiedene Arbeiten einbezogen, die fünf Studien mit korrelativer, experimenteller und Längsschnittmethodik umfassen. Erstens werden psychologische Determinanten aus verschiedenen Forschungsströmungen als Prädiktoren für nachhaltigen Konsum integriert. Der erste Beitrag legt nahe, dass wissensbasierte, wertbasierte, emotionale und rationale Determinanten im Allgemeinen nachhaltiges Konsumverhalten bei Mobiltelefonen, Lebensmitteln und Mode vorhersagen, wobei sich produktspezifische Muster herausbilden. Zweitens werden emotionale Prozesse als externe Einflüsse auf ausgewählte wissensbasierte und rationale psychologische Determinanten weitergehend untersucht. Die Ergebnisse des zweiten Beitrags zeigen insbesondere, wie wichtig negatives, emotionserregendes fotografisches Material in Kombination mit einem Textappell ist, um Problembewusstsein für die Nachhaltigkeitsherausforderungen des Konsums von Mobiltelefonen zu stärken. Drittens werden die Erkenntnisse in einer Intervention im Bildungsbereich angewendet und in einem Feldexperiment in einer Schule evaluiert. Der dritte Beitrag legt nahe, dass die erfahrungsbasierte Intervention langfristig wirksam ist, um wissensbasierte, emotionale, rationale und verhaltensbezogene Faktoren in Bezug auf nachhaltigen Konsum zu stärken. Insgesamt tragen die eingeschlossenen Studien dazu bei, wirksame Stellschrauben zur Förderung von nachhaltigem Konsum zu identifizieren. Dies bietet eine wissenschaftliche Orientierung zur Gestaltung evidenzbasierter Interventionen, z.B. im Bildungsbereich oder Marketing, welche für Forscher:innen und politische Entscheidungsträger:innen gleichermaßen relevant ist.ger
Enthalten in den Sammlungen:FB08 - E-Dissertationen

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